Yerli yatırımcılar gayrimenkul ve hisse senetleri yerine kripto para birimlerini tercih ediyor
Paribu’nun paylaştığı araştırmaya göre Türkiye’deki bazı yatırımcılar artık gayrimenkul ve hisse senedi gibi geleneksel yatırım seçenekleri yerine kripto para birimlerini tercih ediyor.
“2024 Kripto Para Farkındalık ve Algı Araştırması” araştırması Türkiye’nin kripto ekosistemindeki gelişmelere dikkat çekti. Araştırma kapsamında kripto paralara aşina olan kişilerle 2.002, aktif olarak alım-satım yapan kişilerle ise 541 görüşme gerçekleştirildi.
Anketin amacı, ülkenin kripto para birimlerine ilişkin farkındalığını ve algısını ölçmek, dijital varlıklara yönelik beklentileri, motivasyonları ve engelleri belirlemekti.
Kripto para birimleri gayrimenkul ve hisse senetlerinden daha iyi performans gösteriyor
En sevdikleri yatırım ürünleri sorulduğunda katılımcıların %56’sı tasarruf veya yatırım için ilk tercihlerinin altın olduğunu söyledi. Yabancı para ikinci sırada yer alırken, onu 10 yatırımcıdan üçünün tercih ettiği kripto para birimleri takip etti.
Anket, katılımcıların 2023’te kripto para birimleri yerine gayrimenkulü tercih ettiğini ortaya çıkardı. Ancak gayrimenkul tercihi geçen yıl yüzde 30’dan yüzde 26’ya düştü ve bu durum kripto para birimlerini 2024’te yatırım aracı olarak öne çıkardı. Hisse senedi piyasaları ve yatırım fonları tercihi 2023’te yüzde 13’ten 2024’te yüzde 18’e çıktı, ancak hâlâ gerçek rakamın gerisinde kalıyor emlak sektörü.
Paribu araştırma içerik sorumlusu Nergis Nurcan Karababa, Cointelegraph’a işlem hızı, erişilebilirlik ve yüksek getiri potansiyelinin, kullanıcıları kripto para birimlerine ilgi duymaya teşvik eden temel faktörler olduğunu söyledi. Karababa şunları söyledi:
“Geleneksel finansal ürünlerle karşılaştırıldığında, kripto para birimleri çok daha yüksek benimsenme oranlarına sahip olabilir. Bireyler bu dünyaya şimdi girmeye motive oluyor ve gelecekte daha yaygın bir kullanım öngörüyorlar.”
Karababa, artan kurumsal ilginin de bu eğilimi desteklediğini sözlerine ekledi.
Blockchain terimi henüz tanınmıyor
Ankete göre katılımcıların yaklaşık %99’u kripto para birimlerine aşina. Bu oran 2020’de %16’dan önemli ölçüde arttı. Kasım 2021’de 3 trilyon dolara ulaşan kripto para piyasasının değerinin artmasıyla bilinirlik 2021’de %70’e çıktı. 2022’ye gelindiğinde kripto para farkındalığı %77’ye yükseldi, ardından da %77’ye ulaştı. 2023 ve 2024’te %99.
Kasım 2021’de kripto para birimlerinin toplam piyasa değeri ilk kez 3 trilyon dolara ulaşırken, altcoinler tüm zamanların en yüksek seviyelerine ulaştı. Bu süre zarfında Bitcoin (BTC), Ether (ETH), Solana (SOL) ve Polkadot (DOT) gibi kripto varlıkları yeni rekorlar kırdı.
Pek çok Türk yatırımcı kripto para birimlerine aşina olsa da pek çoğu da blockchain teknolojisine aşina değil. Anket, katılımcıların yüzde 72’sinin blockchain’den habersiz olduğunu ortaya çıkardı.
Karababa, kripto para birimlerinin bir yatırım aracı olarak algılanırken, blockchain’in genellikle erişilebilir bir üründen ziyade karmaşık bir temel altyapı olarak görüldüğünü açıkladı.
“Farkındalıktaki eşitsizlik muhtemelen kripto para birimlerinin ve blockchain teknolojisinin kamusal alanda farklı konumlandırılmasından ve görünürlüğünden kaynaklanıyor.”
Karababa, kripto para birimleri dışındaki blockchain uygulamalarının hala “nispeten niş” olduğunu ve halkın beğenisini kazanan örneklerin daha az olduğunu ekledi. Bu nedenle Karababa, insanların altta yatan teknolojilerden haberdar olmasalar bile kripto para birimlerine ilgi duyabileceğine inanıyor.